Den amerikanske kystvaktens (USCG) rapport om Titan-ulykken i juni 2023, som krevde fem menneskeliv, konkluderer med at forliset kunne vært unngått. Ubåten, eid av Oceangate og ført av selskapets direktør Stockton Rush, imploderte på drøyt 3800 meters dyp under en ekspedisjon til Titanic-vraket. Rapporten slår fast at Oceangates sikkerhetsprosedyrer hadde kritiske mangler, med stor forskjell mellom prosedyrer og faktisk praksis.
Granskningen avdekket en dårlig selskapskultur preget av bagatellisering, ignorering og forfalskning av sikkerhetsinformasjon for å unngå myndighetskontroll. Havarikommisjonens Jason Neubauer understreker behovet for strengere oppsyn og klare regler for den voksende private undervannsekspedisjonsbransjen. Oceangate, som stanset driften i juli 2023, har ikke kommentert saken.
Rapporten peker også på et «giftig arbeidsmiljø» og at selskapet «ignorerte røde flagg», samt at manglende nasjonalt og internasjonalt regelverk vanskeliggjorde tilsyn. Tidligere ansatte har støttet funnene, og rapporten beskriver hvordan Oceangate brukte trusler og forvirring for å unngå undersøkelser. I tillegg til Rush omkom Paul-Henri Nargeolet, Hamish Harding, Shahzada Dawood og hans sønn Suleiman Dawood.