Nyhetssaker
VG nyheter: Brann møter Red Bull Salzburg: Supportere raser mot klubbens identitet
Artikkel

Brann møter Red Bull Salzburg: Supportere raser mot klubbens identitet

Brann skal møte Red Bull Salzburg i Champions League-kvalifiseringen, men kampen overskygges av sterk kritikk mot den østerrikske klubbens eierskapsmodell. Brann-supportere og andre fotballfans raser mot Red Bulls oppkjøp og endring av tradisjonsrike klubber, som de mener ødelegger fotballens sjel.

2 dager siden siste oppdatering

4 min lesetid

VG logo

Kort oppsummert

  • Brann-supportere, ledet av Erlend Vågane, kritiserer Red Bull Salzburgs eierskapsmodell som et "reklameprodukt" som ødelegger fotballens sjel.

Sammendrag

Artikkelen belyser kontroversen rundt Red Bull Salzburg i forkant av Champions League-kvalifiseringen mot Brann. Brann-supporterleder Erlend Vågane kaller Red Bull Salzburg en "fryktelig klubb" og et "reklameprodukt" som representerer det verste i moderne fotball. Kritikken stammer fra Red Bulls oppkjøp av SV Austria Salzburg i 2005, hvor de endret klubbens tradisjonelle farger, logo og stiftelsesdato, og slettet 72 år med historie.

Dette førte til et supporteropprør der 1500 fans forlot stadion og startet en ny klubb, SV Austria Salzburg, som nå spiller på nivå to i Østerrike. Red Bull-eier Dietrich Mateschitz' mål var å drive markedsføring gjennom sport, og selskapet eier nå flere fotballklubber globalt, i tillegg til Formel 1-lag. Vågane kritiserer både overtakelsen av klubber som reklameprodukter og multiklubb-eierskap.

Til tross for Branns 1-4 tap i første kamp, reiser 650 Brann-supportere til Østerrike, og Vågane håper fortsatt på europeisk gruppespill. Red Bull Salzburg er kjent for å utvikle og selge talenter som Erling Braut Haaland og Sadio Mané, og har tjent mye på overgangsmarkedet.

Kontekst

Bakgrunn

I 2005 kjøpte Red Bull den tradisjonsrike østerrikske fotballklubben SV Austria Salzburg, og endret klubbens farger, logo og stiftelsesdato, noe som effektivt slettet 72 år med historie. Dette oppkjøpet var starten på et globalt fotballimperium med markedsføring som hovedmål.

Perspektiver

  • Erlend Vågane (Bataljonen) mener Red Bull Salzburg er en "fryktelig klubb" og et reklameprodukt som representerer det verste i moderne fotball.

  • Dietrich Mateschitz (Red Bull-eier) hadde som mål å drive markedsføring gjennom sport ved å kjøpe fotballklubber.

  • Kurt Jara (daværende trener) uttalte at fans som ville se Salzburg spille i fiolett, kunne starte sin egen klubb.

  • David Rettenbacher (SV Austria Salzburg) mener endringene i draktfarge, emblem og navn var den siste dråpen, og at Red Bull Salzburg ikke har noe med SV Austria Salzburg å gjøre.

  • Stefan Schubert (SV Austria Salzburg) mener Austria Salzburg er Salzburgs ekte klubb, og at Red Bull Salzburg-supportere enten ikke bryr seg eller ikke vet bedre.

Mulige konsekvenser

  • Brann vil gå til 3. kvalifiseringsrunde i Europa League hvis de ryker ut av Champions League-kvalifiseringen.

  • Hvis Brann taper i Europa League-kvalifiseringen, skal de til playoff for å kjempe om gruppespill i Conference League.

  • Byen Salzburg ble splittet i to klubber: Red Bull Salzburg og SV Austria Salzburg.

  • SV Austria Salzburg startet på laveste nivå og rykket forrige sesong opp til nivå to i Østerrike.

Erlend Vågane

Dietrich Mateschitz

Stefan Schubert

David Rettenbacher

Kurt Jara

Red Bull Salzburg

Brann

Red Bull

SV Austria Salzburg

Bataljonen

Salzburg

Østerrike

Red Bull Arena

Brann Stadion

Max Aicher Stadion