En kvinne fra Gullhella i Asker fikk en ubehagelig overraskelse da hun fant maskindeler i en ferdig kyllingsalat fra Bama. Salaten, som var kjøpt på Rema 1000, inneholdt en bolt, en skrue og to muttere.
Ektemannen uttrykte bekymring for at noen kunne ha skadet seg på delene. Bama beklager hendelsen og forklarer at det skyldes en glipp i rutinene under vedlikehold av produksjonslinjen.
Selskapet har igangsatt en intern undersøkelse for å finne ut hvordan dette kunne skje og for å forhindre lignende hendelser i fremtiden.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En kvinne opplevde et uhell under en MR-undersøkelse da en buttplugg med metall ble skutt inn i leveren hennes av den sterke magneten i maskinen. Kvinnen var ikke klar over at produktet inneholdt metall, og hendelsen ble rapportert til amerikanske helsemyndigheter. En lege advarer nå mot å bruke gjenstander med metall i MR-maskiner, og understreker at magnetene i disse maskinene er svært kraftige og kan forårsake alvorlige skader. Det er ukjent hvordan det gikk med kvinnen i etterkant.
3 måneder siden
En kvinne oppdaget at en pakke med 500 gram kylling fra Coop kun inneholdt 377 gram, et avvik på rundt 25 prosent. Hun delte opplevelsen på sosiale medier, noe som førte til stort engasjement. Coop beklaget feilen og forklarte at det skyldtes en feil under pakking. De understreket at kundene skal være trygge på at de får det de betaler for, og at de følger opp saken med sin leverandør. Justervesenet har regler for hvor store avvik som er tillatt, og kontrollerer vektsystemer. For en pakke på 500 gram er et avvik på 30 gram tillatt, ikke 123 gram som kunden opplevde.
2 måneder siden
Frida Haugland opplevde en ubehagelig overraskelse da hun oppdaget mugg i en proteinpudding fra ProPud. Hun ble kvalm av smaken og delte en video av hendelsen på TikTok, som raskt fikk mange visninger. Produsenten, Njie, beklager hendelsen og undersøker om årsaken ligger i produksjon, transport eller butikkhåndtering. De forklarer at meieriprodukter er spesielt følsomme, og at selv små skader på emballasjen kan føre til muggvekst. Njie oppfordrer kunder med reklamasjoner til å kontakte butikken der produktet er kjøpt, men tilbyr også bistand for å forenkle prosessen.
3 måneder siden
Babie Chona Marie Son Bergheim fra Skei opplevde en ubehagelig overraskelse da hun fant en larve i en pose frosne grønnsaker fra Eldorado. Hun skulle lage middag med kylling, poteter og grønnsaker, men oppdagelsen av larven gjorde at hun mistet appetitten og kastet grønnsakene. NorgesGruppen, som står bak Eldorado-produktene, beklager hendelsen og forklarer at insekter normalt fjernes under produksjon, men at grønnsaker er et naturprodukt og at det derfor er vanskelig å unngå helt. De antar at larven fulgte med under høstingen. Bergheim har mottatt kompensasjon for hendelsen og tar en pause fra frosne grønnsaker.
21 timer siden
En kunde oppdaget en uvanlig trykkfeil på en brødpose fra First Price. Feilen førte til at brødet fikk et nytt navn og null vekt på emballasjen.
4 måneder siden
En australier oppdaget en misfarget brikke i frokostblandingen Weetabix 9. desember. Bildet av funnet ble delt på Reddit, hvor det skapte stor oppmerksomhet og mange spekulasjoner. Produsenten Sanitarium Health Food Company forklarer at misfargingen skyldes naturlig opphopning av kli, som kan gi en brent lukt og smak, men understreker at det ikke er farlig å spise. De uttrykte skuffelse over hendelsen og oppfordret kunden til å ta kontakt for erstatning. Produsenten lover å jobbe for å forhindre lignende situasjoner i fremtiden. Lignende tilfeller har også skjedd i Norge, som da en mann fant en tannpirker i brødet sitt.
2 måneder siden
En kunde opplevde en kraftig allergisk reaksjon etter å ha spist et rundstykke kjøpt hos Baker Hansen i Nydalen. Kunden, som er allergisk mot nøtter, måtte kontakte legevakten og hevder at rundstykket feilaktig var merket som nøttefritt. Baker Hansen beklager hendelsen og sier de har allergenoversikt tilgjengelig og følger Mattilsynets regler. De oppfordrer kunder med allergier til å forhøre seg om innholdet i produktene. Baker Hansen understreker viktigheten av matsikkerhet, men erkjenner at menneskelige feil kan forekomme.
29 dager siden
En kvinne fra Los Angeles opplevde en uvanlig hendelse da kjæresten hennes, under en matlagingskonkurranse, brukte en ubrukt fotfil til å raspe ost på en pastarett. Kvinnen oppdaget dette ved et uhell etter middagen, da hun så fotfilen ved siden av osten. Kjæresten hadde funnet fotfilen i et spa-sett i en Amazon-pakke og trodde det var en osterasp. Kvinnen ble først sjokkert og kvalm, men fant senere ut at fotfilen var ubrukt. Hendelsen ble delt på TikTok og har blitt en viral sensasjon med millioner av visninger. Paret tar det hele med humor, og kjæresten får fortsatt lov til å lage mat, så lenge han bruker kjøkkenredskaper.
1 måned siden
Trond Vatle fra Ålesund oppdaget at en svinefilet han hadde kjøpt, veide betydelig mindre enn det som var oppgitt på pakken. Etter å ha kontaktet butikken, Eurospar Blindheim, ble det antydet at feilen lå hos produsenten, Norfersk. Produsenten beklaget hendelsen og forklarte at det trolig var en engangshendelse der to pakker hadde blitt veid samtidig. Vatle endte opp med å servere kylling til middag i stedet for svin, men han anbefaler potetgull som tilbehør til kyllingen.
2 måneder siden
Thea Sofie Forland opplevde en ubehagelig overraskelse da hun fant en edderkopp i en kurv med importerte jordbær fra Bama, kjøpt på Kiwi. Hun kontaktet eksperter som antydet at det kunne være en hjulspinner, en type edderkopp som ikke anses som farlig. Bama beklager hendelsen og forklarer at slike hendelser kan forekomme fordi bær dyrkes i miljøer der insekter naturlig finnes. Forland advarer nå andre om å være nøye med å skylle importerte jordbær og sier at hun i fremtiden kun vil kjøpe norske bær.
3 måneder siden
En tre år gammel jente fant en epilepsimedisinkapsel i en Gomp-pastilleske kjøpt på Rema 1000. Moren oppdaget kapselen da datteren spyttet den ut, og et raskt nettsøk identifiserte den som Neurontin. Moren tror noen med vilje har plassert medisinen i esken, og ikke at det er en feil fra produsenten Brynild AS. Butikksjefen fjernet umiddelbart de resterende eskene fra hyllene. Produsenten tar saken alvorlig og undersøker hendelsen, men understreker at de har strenge rutiner for matsikkerhet. Moren ønsker å advare andre foreldre om at slike hendelser kan skje også i Norge.
1 måned siden
Betina Claesson opplevde et sjokk da hun betalte 279 kroner for en populær Dubai-sjokolade, bare for å oppdage at den var helt uten fyll. Claesson delte sin skuffelse på TikTok, og videoen gikk raskt viralt. Butikken Yummy Heaven, hvor sjokoladen ble kjøpt, forklarte at de var klar over populariteten og hadde forsøkt å holde prisen nede. Produsenten, Ert Godis, beklaget hendelsen og forklarte at det skyldtes en feil i produksjonen hvor testplater uten fyll ved et uhell hadde blitt blandet med de ferdige produktene. De forklarte også at den generelle høye prisen på Dubai-sjokolade skyldes stor etterspørsel og få produsenter.
14 dager siden
Andrea Storbukt Knutsen opplevde å få en pizza med lite kjøtt fra Coop, til tross for at emballasjen viste rikelig med kjøtt. Hun følte seg lurt, noe som svekket tilliten til produktet og butikken. Forbrukerrådet påpeker at markedsføringsloven setter grenser for avvik mellom bilde og produkt, og oppfordrer forbrukere til å klage. Coop beklager hendelsen og forklarer at transport kan føre til at toppingen forskyves. Kunden er likevel skeptisk til å kjøpe pizzaen igjen.
3 måneder siden
Merima Gogic opplevde problemer med Helthjem-levering via Finn.no sin «Fiks ferdig»-tjeneste. Flere av hennes pakker ble feilaktig registrert som «ikke hentet», selv om de var plukket opp av budet. Dette førte til at salgene ble kansellert og kjøperne mistet interessen for varene. Gogic har klaget til Helthjem, men opplever at de ikke tar ansvar. Forbrukerrådet mener at enten Finn eller Helthjem må dekke selgers økonomiske tap. Helthjem har erkjent feil og vil undersøke saken nærmere, men har ikke umiddelbart tilbudt kompensasjon. Gogic er kritisk til Helthjems håndtering og mener de har et erstatningsansvar.
3 måneder siden
Sara og Børge Larsson opplevde store problemer etter å ha bestilt et nytt kjøkken fra Elkjøp. Leveransen var mangelfull med feil farge på deler av kjøkkenet og manglende varer. Monteringen utført av Montera var også dårlig, med feil størrelse på skap, limsøl og sprekker i benkeplaten. Til tross for gjentatte henvendelser til Elkjøp og Montera, har ikke feilene blitt rettet opp, og paret har ventet i over ett år på å få kjøkkenet ferdigstilt. Forbrukerrådet mener Elkjøp og Montera burde ha tatt grep tidligere, og paret har rett til å få kjøkkenet ferdigstilt og eventuelt kjøpe inn manglende deler selv. Elkjøp og Montera beklager situasjonen og har avtalt befaring for å rette opp feilene.