«Mission: Impossible»: Filmer unngår geopolitikk, men blir politiske
«Mission: Impossible»-filmserien har i nesten 30 år forsøkt å lage underholdning om internasjonal storpolitikk uten å støte noen. Likevel viser en analyse hvordan filmene uunngåelig reflekterer sin samtid og dens bekymringer.

Kort oppsummert
- «Mission: Impossible»-filmene har siden 1996 forsøkt å unngå direkte geopolitiske konflikter for å appellere globalt.
«Mission: Impossible»-filmserien, som har eksistert i nesten tretti år, handler om spionasje og internasjonal storpolitikk, men har samtidig som mål å unngå å støte noen land eller grupper for å sikre global appell. Dette har ført til at filmene har forsøkt å lage underholdning om geopolitikk som ikke handler om geopolitikk. Likevel har fortellingene uunngåelig blitt preget av sin tid.
Den første filmen fra 1996 reflekterte kjedsomhet etter den kalde krigen, mens «Mission: Impossible II» (2000) fokuserte på grådighet. Senere filmer unngikk politisk ekstremisme, og skurkene var ofte kynikere.
I de nyeste filmene har imidlertid fienden blitt en kunstig intelligens kalt «Enheten», som kan fremprovosere atomkrig. Ved å fokusere på teknologiske trusler har serien uforvarende blitt politisk og speiler nå reelle globale frykter som en kunstig intelligens med makt og trusselen om tredje verdenskrig.
Tom Cruise
Brian De Palma
Ethan Hunt
John Woo
Dougray Scott
J.J. Abrams
Philip Seymour Hoffman
Brad Bird
Michael Nyqvist
Christopher McQuarrie
CIA
Pixar
Syndikatet
Hongkong
Hollywood
Irak
Afghanistan
Libya
Syria
Midtøsten
Russland
Kina
Kreml
Dubai
Abu Dhabi