VG
Eurovision: Analyse avslører syv suksessfaktorer for vinnere
En analyse fra The New York Times hevder å ha funnet oppskriften på suksess i Eurovision Song Contest. Ved å studere vinnerlåter siden år 2000, har avisen identifisert syv «bud» som ofte kjennetegner vinnerbidragene og som kan gi en pekepinn på hva som kreves for å gå helt til topps.
1 måned siden
3 min lesetid
Kort oppsummert
- The New York Times har analysert Eurovision-vinnere siden 2000 og identifisert syv faktorer for suksess.
En analyse utført av The New York Times, basert på Eurovision-vinnere siden år 2000, peker på syv faktorer som bidrar til seier i sangkonkurransen. Avisen fremhever viktigheten av å synge om personlig frihet, med eksempler som Conchita Wurst og Netta. Å synge på engelsk er en klar fordel, da 18 av de siste 24 vinnerne har brukt språket, mens to har kombinert det med morsmål.
Bruk av folkemusikkelementer, som fele eller fløyte, i kombinasjon med pop, har vist seg populært. Derimot frarådes tradisjonelle toneartsskifter på slutten av låten, en tidligere suksessfaktor.
Videre er maksimalistiske sceneopptredener med glitter, paljetter og effekter, spesielt pyro, ofte avgjørende. Til slutt konkluderer analysen med at for sær eller «freakshow»-aktig fremtoning, til tross for unntak som Lordi, sjelden fører til seier.
Conchita Wurst
Dima Bilan
Netta
Ruslana
Alexander Rybak
Sertab Erener
Helena Paparizou
Marija Serifovic
Nemo
Loreen
Dominic Muhrer
Emmelie de Forest
Lordi
Verka Serducha
Kyle Alessandro
The New York Times
Riksmålsforbundet
Noregs Mållag
Frikar
Zdob şi Zdub & Advahov Brothers
Kalush Orchestra
Olsen Brothers
Eurovision Song Contest
The Makemakes
Subwoolfer
VG
Europa
Østerrike
Russland
Israel
Ukraina
Norge
Tyrkia
Hellas
Serbia
Sveits
Danmark
Finland
Steinkjer