Nyhetssaker
VG logo

VG

Eurovision: Analyse avslører syv suksessfaktorer for vinnere

En analyse fra The New York Times hevder å ha funnet oppskriften på suksess i Eurovision Song Contest. Ved å studere vinnerlåter siden år 2000, har avisen identifisert syv «bud» som ofte kjennetegner vinnerbidragene og som kan gi en pekepinn på hva som kreves for å gå helt til topps.

1 måned siden

3 min lesetid

Kort oppsummert

  • The New York Times har analysert Eurovision-vinnere siden 2000 og identifisert syv faktorer for suksess.

En analyse utført av The New York Times, basert på Eurovision-vinnere siden år 2000, peker på syv faktorer som bidrar til seier i sangkonkurransen. Avisen fremhever viktigheten av å synge om personlig frihet, med eksempler som Conchita Wurst og Netta. Å synge på engelsk er en klar fordel, da 18 av de siste 24 vinnerne har brukt språket, mens to har kombinert det med morsmål.

Bruk av folkemusikkelementer, som fele eller fløyte, i kombinasjon med pop, har vist seg populært. Derimot frarådes tradisjonelle toneartsskifter på slutten av låten, en tidligere suksessfaktor.

Videre er maksimalistiske sceneopptredener med glitter, paljetter og effekter, spesielt pyro, ofte avgjørende. Til slutt konkluderer analysen med at for sær eller «freakshow»-aktig fremtoning, til tross for unntak som Lordi, sjelden fører til seier.

Conchita Wurst

Dima Bilan

Netta

Ruslana

Alexander Rybak

Sertab Erener

Helena Paparizou

Marija Serifovic

Nemo

Loreen

Dominic Muhrer

Emmelie de Forest

Lordi

Verka Serducha

Kyle Alessandro

The New York Times

Riksmålsforbundet

Noregs Mållag

Frikar

Zdob şi Zdub & Advahov Brothers

Kalush Orchestra

Olsen Brothers

Eurovision Song Contest

The Makemakes

Subwoolfer

VG

Europa

Østerrike

Russland

Israel

Ukraina

Norge

Tyrkia

Hellas

Serbia

Sveits

Danmark

Finland

Steinkjer