
Stad skipstunnel: Kostnader eksploderer, skaper politisk strid
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Stad skipstunnelens kostnadsramme har eksplodert til åtte milliarder kroner, noe som har utløst en heftig politisk debatt. Fremskrittspartiet fastholder bygging, mens Miljøpartiet De Grønne kritiserer prosjektet som et symboltungt monster.
Prislappen på Stad skipstunnel har økt dramatisk, med de siste anslagene som viser en kostnadsramme på åtte milliarder kroner. Dette var tema i NRKs «Politisk kvarter» fredag, hvor nestleder i Frp, Terje Søviknes, forsvarte partiets ønske om å bygge tunnelen, til tross for de nye tallene. Han fremhevet prosjektets regionale betydning for Nord-Vestlandet, selv om det fra «Oslo-gryta» kan virke marginalt.
Frp-leder Sylvi Listhaug har uttalt at partiet må se på regnskapet på nytt. Kostnadsanslagene har økt betydelig over tid, fra 2,35 milliarder i 2012 til 4,7-5,5 milliarder i 2018. Stortinget vedtok bygging i 2021 med en ramme på 4,8 milliarder, men Kystverket kom i 2023 med den nye rammen på åtte milliarder, noe som sendte saken tilbake til regjeringen og Stortinget.
Miljøpartiet De Grønne, representert ved leder Arild Hermstad, kritiserer Frp for å støtte et «symboltungt monsterprosjekt» og mener pengene heller bør brukes på vedlikehold. Søviknes kontret med å kritisere MDGs generelle motstand mot samferdselsprosjekter utenom tog og sykkelveier.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!