Myndighetene på Balearene, som inkluderer øyene Mallorca, Menorca, Ibiza og Formentera, forsøkte å redusere turisttrykket på populære steder ved å engasjere influensere. Målet var å lede turister til mindre kjente områder, men strategien slo feil og resulterte i «selfieturisme».
Dette fenomenet innebærer at tusenvis av turister strømmer til tidligere avsidesliggende perler kun for å ta selfier og poste dem på sosiale medier, før de forlater stedet. Et eksempel er bukten The Caló des Moro på Mallorca, som normalt har kapasitet for hundre personer, men som etter influensertips fikk tusenvis av daglige besøkende.
Et utkikkspunkt ved Es Vedrà på Ibiza er også stengt grunnet klager på forsøpling og overturisme. Overturismen påvirker også boligkostnadene for lokalbefolkningen, og tusenvis av ulovlige Airbnb-leiligheter forverrer situasjonen, selv om Airbnb har anket myndighetenes krav om fjerning.