Balearene sliter med selfieturisme etter influenser-kampanje
Myndighetene på den spanske øygruppen Balearene forsøkte å spre turismen ved hjelp av influensere, men initiativet har uventet ført til en ny form for overturisme. Nå skaper såkalt «selfieturisme» store problemer og skader populære destinasjoner på øyene.
Kort oppsummert
- En kampanje der influensere skulle spre turister til mindre kjente steder på Balearene, har i stedet ført til «selfieturisme» og overturisme på disse stedene.
Myndighetene på Balearene, som inkluderer øyene Mallorca, Menorca, Ibiza og Formentera, forsøkte å redusere turisttrykket på populære steder ved å engasjere influensere. Målet var å lede turister til mindre kjente områder, men strategien slo feil og resulterte i «selfieturisme».
Dette fenomenet innebærer at tusenvis av turister strømmer til tidligere avsidesliggende perler kun for å ta selfier og poste dem på sosiale medier, før de forlater stedet. Et eksempel er bukten The Caló des Moro på Mallorca, som normalt har kapasitet for hundre personer, men som etter influensertips fikk tusenvis av daglige besøkende.
Et utkikkspunkt ved Es Vedrà på Ibiza er også stengt grunnet klager på forsøpling og overturisme. Overturismen påvirker også boligkostnadene for lokalbefolkningen, og tusenvis av ulovlige Airbnb-leiligheter forverrer situasjonen, selv om Airbnb har anket myndighetenes krav om fjerning.
The Guardian
Store norske leksikon
Airbnb
Spania
Balearene
Mallorca
Menorca
Ibiza
Formentera
The Caló des Moro
Es Vedrà