Elsparkesykkelulykker øker: 12 døde siden 2020
Antallet alvorlige ulykker og dødsfall med elsparkesykler øker igjen, til tross for innstramminger i regelverket fra 2022. Politiet uttrykker bekymring for utglidende vaner, og nye tall viser at flere liv kunne vært spart med enkle forholdsregler.

Kort oppsummert
- Tolv personer har mistet livet i elsparkesykkelulykker siden 2020, hvorav fire døde i 2023 etter null dødsfall året før.
Statens vegvesens ferske tall viser en bekymringsfull økning i alvorlige ulykker med elsparkesykler, og fire personer døde i 2023, mot null året før. Siden 2020 har totalt tolv personer mistet livet. Politibetjent Alexander Naley uttrykker bekymring for utglidende vaner og mørketall, da nesten 1900 skader ble behandlet av legevakten i Oslo i 2021.
Til tross for innstramminger i regelverket i 2022, som inkluderte promillegrense, aldersgrense og hjelmpåbud for de under 15 år, fortsetter ulykkene å skje. Undersøkelser av åtte dødsulykker viser at ruspåvirkning, manglende hjelmbruk og for høy fart er fellestrekk, og seks av åtte kunne trolig overlevd med hjelm.
Mens Naley ønsker et mer omfattende hjelmpåbud, er Lasse Fredheim (H) skeptisk til dette, men positiv til andre tiltak som fartsgrenser og redusert nattbruk. Tannlege Erik Salvesen ser hyppig alvorlige skader som tap av tenner.
Alexander Naley
Lasse Fredheim
Erik Salvesen
Statens vegvesen
Politiet
Voi
Høyre
Stortinget
Oslo
Rogaland
Stavanger