Billie Eilish kommer til Norge med utsolgte konserter, noe som har ført til økt svindel knyttet til billettsalg. Flere unge, som Maiken (22) fra Haugesund, har blitt lurt til å betale for falske billetter via betalingsappen Revolut, og hun mistet 3500 kroner. Også unge på TikTok, som Zuzanna (18) og Milla (15), har opplevd svindelforsøk gjennom falske billett-tilbud og betaling med gavekort.
Svindlerne bruker falske Ticketmaster-lenker for å stjele brukernavn og passord. Politiet melder om en økning i slike saker, og Ticketmaster advarer mot å kjøpe billetter fra ukjente på sosiale medier.
Arrangøren Live Nation har iverksatt sikkerhetstiltak, men oppfordrer publikum til å være forsiktige og rapportere svindel. Maiken anbefaler å kjøpe billetter kun via offisielle kanaler og bruke Vipps og videochat ved privatkjøp.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
21 dager siden
Billetter til Bodø/Glimts hjemmekamp mot Lazio i Conference League selges for opptil 30.000 kroner på svartebørs etter at alle billettene ble utsolgt raskt. Glimt advarer fansen mot svartebørskjøp, da det er ulovlig å selge billetter over pålydende pris. Forbrukerrådet advarer mot useriøse aktører og anbefaler kredittkortbetaling for å sikre refusjon ved svindel. Selv om salg over pålydende er ulovlig i Norge, kan det være vanskelig å håndheve mot utenlandske selskap. Kjøpere har rett til å kreve tilbakebetaling av overpris, men det kan være vanskelig å få gjennomslag.
4 måneder siden
Telenor advarer om en ny bølge av svindelforsøk via telefon, der svindlere ringer fra utenlandske nummer og utgir seg for å være fra PayPal eller Klarna. De bruker en automatisk melding om feilregistrert bestilling for å lure til seg betalingsinformasjon eller BankID. Telenor har blokkert en million slike anrop de siste to ukene. Svindlerne har gått over til utenlandske nummer etter at norske teleoperatører har gjort det vanskeligere å misbruke norske nummer. Telenor råder folk til å være skeptiske til anrop fra ukjente utenlandske nummer og legge på umiddelbart ved mistanke om svindel.
4 måneder siden
Kristin Grebstad ble svindlet for 102.000 kroner etter å ha klikket på en falsk lenke i forbindelse med et salg på nett. Svindlerne fikk tilgang til hennes private og grendehusets konto via BankID. Politiet ser en økning i digitale bedragerier og oppfordrer folk til å snakke åpent om svindel for å redusere skam og forebygge nye tilfeller. I Møre og Romsdal har bedragerisakene nesten doblet seg fra 2022 til 2024. Politiet understreker viktigheten av å kontakte bank og politi raskt ved svindel. Grebstad fikk tilbake pengene, men opplevelsen har vært lærerik.
4 dager siden
En superstjerne fra USA trekker tusenvis av fans til Fornebu. Allerede tidlig lørdag morgen begynte folk å samle seg utenfor konsertarenaen.
4 dager siden
Tusenvis av fans strømmer til Unity Arena for å se Billie Eilish. Forventningene er høye før kveldens konsert i Bærum.
2 måneder siden
En tidligere PST-topp advarer om nye svindelmetoder, inkludert økning i svindel med kontooverføringer. Ice har oppdaget «Nina-svindel», der svindlere målretter seg mot personer med navnet Nina, i tillegg til den kjente «mamma/pappa-svindelen». Erik Haugland, med bakgrunn fra PST, advarer spesielt mot investeringssvindel og oppfordrer folk til å være ekstra oppmerksomme i ferieperioder. Han understreker viktigheten av å begrense personlig informasjon på sosiale medier for å unngå å bli lurt.
4 måneder siden
Artikkelen gir råd om hva man bør gjøre hvis man blir svindlet på nett, basert på innspill fra Økokrim og DNB. Det er viktig å kontakte banken raskt, gjerne ved mistanke om svindel. Deretter bør man søke hjelp fra en venn for å få oversikt over situasjonen. Det anbefales også å endre passord, dokumentere svindelen med bilder, og anmelde forholdet til politiet. I tillegg oppfordres man til å snakke med familie og venner om svindelen for å øke bevisstheten rundt problemet. Telenor stoppet 500 millioner forsøk på digital kriminalitet i andre kvartal 2024, og 1 av 4 nordmenn har blitt svindlet på nett.
4 måneder siden
Finn.no advarer brukere om en økning i svindelforsøk der svindlere utgir seg for å være kjøpere via e-post. Disse e-postene forsøker å lure brukere til å dele personlig informasjon som bank- eller kredittkortdetaljer. Finn.no understreker at all kommunikasjon rundt kjøp og salg bør foregå inne i deres egen meldingstjeneste, og at man bør være skeptisk til kjøpere som presser på for raske avgjørelser. De anbefaler også å sjekke visningsnavnet for å unngå kobling til privat e-post. Sparebank 1 har også sendt ut advarsler om denne svindelformen.
12 dager siden
DNBs sikkerhetsekspert advarer mot en betydelig økning i investeringsbedragerier, spesielt knyttet til kryptovaluta og svindel på bruktmarkeder. Kriminelle utnytter folks interesse for investering og kjøp/salg på nett for å lure dem. De lokker brukere bort fra trygge plattformer som Finn.no, og får dem til å overføre penger via utrygge kanaler. DNB har sett en økning i antall investeringsbedragerier i første kvartal 2025 og understreker viktigheten av å være forsiktig og å snakke med eksperter før man investerer i kryptovaluta. Banken oppfordrer kunder til å kontakte dem umiddelbart hvis de mistenker svindel, da de har rutiner for å spore og forsøke å tilbakeføre tapte midler. Kriminelle er nå fysisk til stede i Norge, noe som gjør situasjonen mer utfordrende.
10 dager siden
En butikk i Horten har begrenset salg av Apple-gavekort etter at ansatte oppdaget forsøk på svindel mot eldre kunder. Politiet advarer om en økende trend der svindlere bruker gavekort til å lure eldre for store pengebeløp, ofte gjennom falske profiler på sosiale medier eller ved å utgi seg for å være en kjæreste. Butikkansatte og pårørende oppfordres til å være oppmerksomme og varsle politiet ved mistanke.
2 måneder siden
Finn.no varsler om en økning i svindel gjennom falske e-poster som ser ut til å komme fra Finn.no. Svindlerne utnytter «Fiks ferdig»-tjenesten for å lure brukere til å avsløre sensitiv informasjon som kredittkortdata og BankID, noe som kan føre til at kontoen blir tømt. Finn.no presiserer at de aldri vil be om slik informasjon via e-post, og oppfordrer brukere til å være forsiktige og melde fra om mistenkelige henvendelser til Finn.no, politiet og banken.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot økt svindel i forbindelse med utsendelse av skattemeldinger. Svindlere bruker falske e-poster, SMS og QR-koder for å lure til seg personlig informasjon og penger. De utgir seg også for å være fra Skatteetaten eller politiet. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker uoppfordret eller ber om bankopplysninger via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn via de offisielle nettsidene for å unngå svindel.
3 måneder siden
En kvinne mistet sparepenger og tok opp lån etter å ha blitt svindlet. Svindelen skjedde via en falsk nettartikkel og en falsk finansrådgiver.
4 måneder siden
Skatteetaten advarer om økt svindelaktivitet i forbindelse med at de fleste nordmenn får melding om at skattekortet er klart. Svindlere forsøker å lure til seg sensitiv informasjon ved å utgi seg for å være fra Skatteetaten. Sikkerhetsdirektør Ragna Fossen understreker at Skatteetaten aldri sender lenker i e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge inn via skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet. Etaten oppfordrer til å slette mistenkelige e-poster og SMS, og kontakte bank og politi ved mistanke om svindel.
1 måned siden
Artikkelen omhandler bekymringer rundt unges økende bruk av kreditt, spesielt gjennom betalingsløsninger som Klarna. Forbrukerrådet og Sparebank 1 advarer om at dette kan føre til vanebasert bruk og gjeldsproblemer. Gjeldsregisteret viser en betydelig økning i antall unge med forbrukskreditt. Klarna avviser at deres tjeneste er spesielt rettet mot unge, og understreker at de har tydelige betingelser og få skjulte gebyrer. De fleste kjøp gjennomføres uten rente- og gebyrbelastning.