Deler av fjernvarmenettet i Oslo har opplevd driftsforstyrrelser, noe som har ført til at flere abonnenter har mistet varmtvannet. Hafslund Celsio, som er ansvarlig for fjernvarmenettet, har bekreftet problemene og beklaget ulempene på julaften.
Feilen er lokalisert og stengt ute fra nettet. Flere borettslag har sendt ut meldinger til beboerne om manglende varmtvann.
Hafslund Oslo Celsio er Norges største fjernvarmeanlegg og forsyner et stort antall boliger i Oslo-regionen med varme.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Deler av fjernvarmenettet i Oslo har driftsforstyrrelser, noe som fører til at flere abonnenter opplever problemer med varmtvannet på julaften. Hafslund Celsio har identifisert og isolert skadestedet, men ustabiliteten i nettet fører til varierende vanntemperatur. Det er meldt om kaldt vann i dusjen fra flere borettslag, spesielt i områdene Blindern og Ullevål. Selv om varmen ikke er helt borte, opplever mange at varmtvannet ikke er stabilt.
4 måneder siden
Bane Nor opplevde et omfattende togstopp 1. juledag på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet. Feilen, som skyldtes en hardware-komponent, førte til at all togtrafikk i landet sto stille i tolv timer. Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen beklager hendelsen, men understreker at sikkerheten til passasjerene var prioritert. Togselskapet SJ krever en ekstern evaluering av hendelsen, og flere togselskaper forbereder erstatningskrav. Bane Nor jobber med å kartlegge den nøyaktige årsaken til feilen, og avviser at sabotasje eller manglende kompetanse var årsaken. Pendlerforeningen reagerer sterkt på manglende informasjon og hjelp til passasjerer.
4 måneder siden
En vannlekkasje i Kristiansund har ført til at 90 husstander er uten vann på julaften. Kommunen mottok melding om bruddet på ledningsnettet tidlig om morgenen og har lokalisert lekkasjen ved Omsundet. Reparasjonsarbeidet er i gang, og vannet forventes å være tilbake i løpet av et par timer. Avdelingsleder for vann og avløp i kommunen, Tor Magne Hasselø, bekrefter at situasjonen er under kontroll, men erkjenner at tidspunktet for lekkasjen er uheldig for de som skal lage julemiddag. De berørte husstandene har blitt varslet via tekstmelding fra kommunen.
3 måneder siden
Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Tietoevry, som er leverandør for flere banker og ID-porten, bekreftet en teknisk feil i sin infrastruktur som forårsaket problemene. Dette påvirket betalingstjenester som Vipps og nettbank, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen etter klokken 09.15. Telenor registrerte også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett, men BankID fungerte som normalt. Feilen ble rettet, og leverandørene beklaget ulempene for kundene.
3 måneder siden
BankID opplevde omfattende problemer torsdag morgen og formiddag, noe som førte til at tjenesten var utilgjengelig for mange brukere. Kommunikasjonsrådgiver Olav Kjær i Stø (tidligere BankID/BankAxept) opplyste at feilen ble lokalisert og rettet rundt klokken 11.30, og at tjenesten nå fungerer som normalt igjen. Kodebrikkefunksjonen var tilgjengelig gjennom hele perioden, selv om en feil på nettsiden feilaktig viste den som utilgjengelig. Stø beklager ulempene dette medførte for brukerne.
4 måneder siden
Over 7000 strømkunder på Østlandet er uten strøm, ifølge nettsidene til Elvia. Først var tallet oppe i 8300, men det har siden sunket. Oslo er hardest rammet med 4310 kunder uten strøm. Elvia jobber med å rette feilen, men det er ikke oppgitt noen tidsramme for når strømmen vil være tilbake.
3 måneder siden
Det nye sykehuset i Narvik har store problemer med temperaturen. Pasienter opplever at noen rom er for kalde, mens andre er for varme. En pasient beskriver det som uholdbart og mener sykehuset burde vært stengt. Driftsleder ved sykehuset bekrefter at det er problemer med å fordele varmen jevnt, men avviser at temperaturene har vært uforsvarlig lave. Sykehuset bruker bergvarme, men sliter med å få varmen distribuert riktig. Pasientene roser de ansatte for deres innsats, men temperaturen er fortsatt et problem som sykehuset jobber med å løse.
4 måneder siden
Togtrafikken i Norge ble lammet på 1. juledag, noe som skapte kaos og frustrasjon for mange reisende. En feil førte til at tog sto stille, og reisende på Oslo S opplevde mangelfull informasjon fra Vy. Mange reisende ble forsinket og måtte tilbringe flere timer på stasjonen i stedet for å reise til sine destinasjoner. Reisende uttrykte skuffelse over manglende informasjon og VYs håndtering av situasjonen. Vy beklaget situasjonen og erkjente at informasjonen ikke var god nok, men at det ville ta tid å få busser som erstatning. Dovrebanen, Bergensbanen og Sørlandsbanen var innstilt ut dagen.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge ble lammet 1. juledag på grunn av en kommunikasjonsfeil. Feilen førte til at alle tog sto stille, og først sent onsdag kveld begynte togene å gå igjen på enkelte strekninger. Bane Nor melder at togene skal gå som normalt igjen 2. juledag, og at det ikke vil være følgeproblemer med forsinkelser. Samferdselsministeren ser alvorlig på situasjonen, mens Høyres samferdselspolitiske talsperson mener hendelsen er et symptom på et større problem. Flere togselskaper varsler erstatningskrav mot Bane Nor. Togselskapene hadde også problemer med å skaffe nok busser, noe som førte til at mange passasjerer måtte ordne alternativ transport selv.
4 måneder siden
Første juledag opplevde Norge full stans i togtrafikken i tolv timer på grunn av en kommunikasjonsfeil mellom togene og trafikkstyringssentralen. Feilen førte til at alle tog sto stille fra klokken 07:55 til 20:09. Bane Nor meldte at feilen var rettet, men reisende måtte fortsatt regne med forsinkelser og innstillinger. Alle fjerntog ble innstilt ut driftsdøgnet, og det ble ikke satt opp alternativ transport for flere togstrekninger. Samferdselsministeren kalte situasjonen alvorlig. Reisende på Oslo S opplevde manglende informasjon og frustrasjon, og mange måtte finne alternativ overnatting.
3 måneder siden
Onsdag kveld er det forsinkelser på Drammenbanen og Askerbanen på grunn av en signalfeil. Bane Nor melder at togene i retning Oslo Sentralstasjon er hardest rammet. Forsinkelsene påvirker flere toglinjer, inkludert lokaltog som L1 og L2, regiontog som R12, R13, R14, R21, RE10 og RE11, fjerntog som F4, samt Flytoget (FLY1 og FLY2). Bane Nor beklager ulempene dette medfører for de reisende.
4 måneder siden
Flere Nav-brukere opplevde tekniske problemer som hindret dem i å levere meldekort. Nav bekrefter problemene og beklager ulempene, men opplyser at feilen nå er rettet. De ber berørte brukere om å sende inn meldekortene på nytt for å sikre normal utbetaling. Mange var bekymret for om de ville få utbetalinger før jul, da meldekort må leveres hver fjortende dag for å motta dagpenger, arbeidsavklaringspenger eller tiltakspenger.
3 måneder siden
Mandag morgen oppsto det tekniske problemer som rammet flere store aktører i Norge. ID-porten, som er innloggingstjenesten for alle offentlige tjenester, er nede, noe som påvirker virksomheter som Skatteetaten og Nav. DNB har problemer med nettbanken, mobiloverføringer og betaling med mobilen, mens Vipps opplever problemer for enkelte brukere. Telenor melder også om feil som påvirker telefondekningen. Det er foreløpig ukjent hva som er årsaken til problemene, og om de har en sammenheng. Alle de berørte selskapene jobber med å løse problemene og beklager overfor sine kunder.
3 måneder siden
Norsk jernbane sliter med store problemer knyttet til punktlighet og driftsforstyrrelser. Bane Nor nådde ikke sine mål for 2024, og tallene er dårligere enn året før. En teknisk feil førte til at all togtrafikk i landet sto stille i nesten 13 timer 1. juledag. Kuldegrader og rim på kjøreledningene skapte strømproblemer og togstans på Sørlandsbanen. Artikkelen kritiserer den fragmenterte organiseringen av jernbanedriften med flere operatører, noe som gjør det vanskelig å plassere ansvar. Det stilles spørsmål ved om det var bedre med en generaldirektør i NSB med et tydelig ansvar.
4 måneder siden
Togtrafikken i store deler av Norge stoppet opp første juledag på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet. Dette førte til kaos og lange forsinkelser for mange reisende, spesielt på Oslo S. Passasjerer opplevde mangel på informasjon og måtte selv organisere alternative transportløsninger. Enkelte passasjerer uttrykte sterk frustrasjon over situasjonen og krevde at de ansvarlige måtte skjerpe seg. Bane Nor meldte at togene ville stå stille inntil videre, og at ny informasjon ville komme senere på kvelden.