Butikkjeden Normal har besluttet å fjerne et omstridt skilt fra sine butikker. Beslutningen kommer etter at Nettavisen konfronterte selskapet med skiltets budskap.
Normal opplevde uønsket oppmerksomhet under åpningen av sin 200. butikk i Norge, da to skilt med tekstene «Skjønnheten kommer utenfra» og «Kjøp deg lykkelig» vakte reaksjoner. Normal-sjef Thomas Harsvik forsvarte først skiltene som ironiske, selv da han ble konfrontert med at barn kunne se dem.
Etter et intervju med Nettavisen valgte imidlertid Normal å endre standpunkt. Selskapet har nå besluttet å fjerne skiltet med teksten «Skjønnheten kommer utenfra» fra samtlige av sine butikker.
Dette grepet iverksettes umiddelbart i alle de ni landene der Normal opererer. Harsvik forklarer at selv om budskapet var ment ironisk, ser de at det kan misforstås og tar til seg kritikken.
Thomas Harsvik
Marte Skogstad
Normal
Nettavisen
Norge
Oslo
Markveien
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Orkla har trukket en reklamefilm for Nidar med langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk for seksualisering og kroppspress. PR-sjef Rune Brynhildsen reagerer sterkt på avgjørelsen og mener kritikken er oppkonstruert. Han får støtte fra sportskommentator Sverre Krogh Sundby, som ser på reklamen som humoristisk. Redd Barnas ungdomsorganisasjon mener derimot at reklamen bidrar til økt kroppspress, mens politisk kommentator Astrid Mæland kaller den harry. Brynhildsen mener det er blitt for lett å bli krenket og stiller spørsmål ved hvorfor akkurat denne reklamen får så mye oppmerksomhet, og foreslår en sladdet versjon.
4 måneder siden
Fotballklubben Våg FKs sponsoravtale med skjønnhetskjeden «Blivakker» har skapt intern uro. Damelaget vurderer å ikke bruke draktene med «Blivakker»-logoen, og flere spillere og foreldre er kritiske til budskapet. Tidligere landslagsspiller Marit Helene Fiane Grødum mener logoen sender feil signaler til unge jenter. Våg FK beklager at saken har havnet i media, men understreker at sponsorinntektene er viktige for klubbens drift. «Blivakker» sier de ikke ønsker å definere skjønnhet, men fremme mangfold. Norges Fotballforbund blander seg ikke inn i klubbenes sponsorvalg.
3 måneder siden
Orkla har valgt å trekke en reklamefilm for seigmenn med en halvnaken Johannes Høsflot Klæbo etter å ha mottatt kritikk. Kommunikasjonsdirektør i Orkla Snacks, Elisabeth Aandstad Ekheim, sier de ikke ønsker å provosere og har lyttet til innspill. Marius Sjølyst fra Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press mener reklamen er unødvendig seksualisering og bidrar til kroppspress. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen kan være et brudd på markedsføringsloven, spesielt med tanke på at det er reklame for godteri rettet mot barn og unge.
3 måneder siden
En reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp har skapt debatt om kroppspress og seksualisering. PR-profil Rune Brynhildsen mener kritikken er overdrevet og at reklamen er ment som humor, mens Forbrukertilsynet advarer mot kroppsfokus i reklame, spesielt rettet mot barn. Sunn idrett påpeker at det kan være lavere terskel for å spille på kropp i reklame med menn enn kvinner, og Reform uttrykker bekymring for en utvikling der unge menns kropper seksualiseres. Nidar valgte å trekke reklamen etter kritikken.
15 dager siden
Artikkelen utforsker ulike perspektiver på åpenhet rundt kosmetiske inngrep og hvordan det påvirker utseendepress. Lene Angelica Nilsen Berg deler sine erfaringer og begrunner sin åpenhet med et ønske om å presentere et realistisk bilde, særlig for unge. Professor Ingela Lundin Kvalem nyanserer debatten ved å påpeke at åpenhet også kan bidra til økt press. Berg har selv hatt negative erfaringer med visse inngrep og har valgt å ikke inngå reklameavtaler med klinikker.
3 måneder siden
Pål Golberg er overrasket over de sterke reaksjonene på en reklame med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp. Reklamen ble fjernet etter kritikk fra blant annet Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS). Golberg, som er tillitsvalgt for herrelandslaget, forstår ikke kritikken og mener reklamen er humoristisk. ROS mener reklamen er smakløs og ignorerer kroppspress blant gutter. Amundsens manager, Rune Brynhildsen, avviser kritikken som meningsløs og mener Orkla lot seg presse for lett. Han viser til flere eksempler på lignende reklamer med andre idrettsutøvere og mener langrennsgutta blir kritisert uansett hva de gjør.
3 måneder siden
En kommentator mener at reklamefilmen med Johannes Høsflot Klæbo, som ble trukket tilbake etter kritikk, var en uskyldig parodi og at reaksjonene var hysteriske. Det argumenteres for at filmen ikke burde blitt stoppet, og at samfunnet må tåle humor. Kommentatoren understreker at det er viktig å ta kroppsfiksering og spiseforstyrrelser på alvor, men at dette ikke er relevant i denne saken. Det stilles også spørsmål ved om toppidrettsutøvere bør reklamere for usunne produkter, men dette er et annet tema. Ironisk nok har oppstyret rundt filmen gitt den mer oppmerksomhet enn den ville fått ved normal publisering.
1 måned siden
En motorsykkelbutikk i Oslo fikk kritikk for en stillingsannonse der de kun søkte menn til en lagerjobb, med begrunnelsen om tunge løft. MC-fører Ivy Ferguson reagerte sterkt og kalte annonsen diskriminerende, og uttrykte bekymring for at slike holdninger kan skremme nybegynnere fra MC-miljøet. Butikken fjernet annonsen raskt etter publisering, og daglig leder beklaget og hevdet uvitenhet om lovverket. Fagdirektør for arbeidsliv, Lars Kolberg, bekrefter at det er ulovlig å diskriminere på bakgrunn av kjønn i stillingsannonser, med få unntak.
2 måneder siden
Rema 1000 fikk kritikk for å selge en 6-pakning Kvikk Lunsj dyrere enn seks enkeltstående sjokolader. Kunder reagerte negativt på det de oppfattet som et 'kvantumstillegg'. En dagligvareekspert påpekte at slike feilprisinger kan skade kjedens troverdighet. Etter å ha blitt konfrontert av TV 2, justerte Rema 1000 prisen og forklarte at det skyldtes en automatisk justering for å matche konkurrentenes kampanjepriser på enkeltsjokolader.
1 måned siden
NRK Debatten tok for seg den økende populariteten av kosmetiske inngrep i Norge, og diskuterte temaer som Botox, fillers og plastisk kirurgi. Gjestene delte erfaringer, både positive og negative, knyttet til inngrepene. En realityprofil fortalte om store kostnader knyttet til operasjoner, mens en OnlyFans-modell snakket om hvordan hennes silikonproteser påvirket hennes følgere. Antidoping Norge uttrykte bekymring for at kroppspress kan føre til doping. En psykologiprofessor understreket at kosmetiske inngrep ikke løser angst eller depresjon.
4 dager siden
Rema 1000 får kritikk for sine nye elektroniske prisetiketter. Forbrukerrådet mener skriften er for liten, spesielt på enhetsprisen.
19 dager siden
Vipps har snudd i saken om bruk av kundenes kjøpshistorikk til målrettet reklame etter kritikk fra Forbrukerrådet. Selskapet hadde bedt om samtykke fra to millioner brukere, men trakk forespørselen etter at Forbrukerrådet mente den var uklar og manipulerende. Direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, er fornøyd med at Vipps har snudd, og påpeker at kjøpshistorikk inneholder sensitiv informasjon som ikke bør brukes til reklame. Forbrukerrådet varslet også Datatilsynet om et mulig brudd på personopplysningsloven. Vipps planlegger å komme tilbake med en ny forespørsel i fremtiden, men lover å gjøre valget tydeligere og enklere å avslå.
1 måned siden
TV 2 hjelper deg har sammenlignet sjokoladepriser på Tax Free Norway med Normal, og finner at Tax Free ofte er dyrere, selv uten moms. Store pakker kan være spesielt ugunstige. Normal er billigere på mange varer, men Tax Free utmerker seg med kampanjer på norsk sjokolade som Freia. Travel Retail Norge kritiserer undersøkelsen og mener den er feil utført, men TV 2 står fast på sine funn etter å ha verifisert at varene er tilgjengelige hos Normal.
1 måned siden
Treningsinfluencer Espen Berg er utestengt fra et treningssenter etter å ha publisert en video der han henger ut to unge gutter for angivelig dårlig lukt. Videoen fikk raskt mange visninger, og viser Berg som konfronterer guttene. Guttene og deres familier har bedt Berg om å slette videoen, da de opplever situasjonen som ubehagelig. Treningssenteret har utestengt Berg inntil han fjerner videoen, og begrunner dette med brudd på senterets trivselsregler. Berg har beklaget hendelsen, men har ikke slettet videoen. En av guttene gruer seg til å gå på skolen på grunn av hendelsen.
2 dager siden
Den nettbaserte matbutikken Oda selger 17. mai-flagg for én krone. Dette møter kritikk fra en gjenbruksprofil som kaller det et «skittent triks».