
Mediedekning ga Støre og Listhaug valgtriumf
2 dager siden siste oppdatering
4 min lesetid
2 dager siden siste oppdatering
4 min lesetid
Norske mediers dekning av valgkampen bidro til valgtriumfen for både Jonas Gahr Støre og Sylvi Listhaug, ifølge en analyse. Artikkelen hevder at fokuset på Listhaug som statsministerkandidat var en avgjørende faktor, til tross for at dette scenariet var høyst usannsynlig.
En analyse peker på at ukritiske medier spilte en sentral rolle i valgutfallet, som resulterte i seier for Jonas Gahr Støre og Sylvi Listhaug. Valget ble sannsynligvis avgjort av frykten for at Listhaug skulle bli statsminister, noe som førte til taktisk stemmegivning, spesielt fra Venstre til Miljøpartiet De Grønne. Venstre manglet 11.
000 stemmer for å krysse sperregrensen, mens MDG hadde en margin på 23. 000 stemmer, noe som ga MDG åtte mandater og Venstre tre. Dette utfallet forhindret Erna Solberg fra å fortsette som statsminister.
Arbeiderpartiets strategi med å utpeke Listhaug som hovedmotstander ga begge partier økt taletid og var en briljant taktikk som utnyttet medienes dramaturgi. Mediene fokuserte på irrelevante spørsmål om Listhaugs statsministerkandidatur, selv om det var utenkelig at hun ville innta posten, gitt at Fremskrittspartiet med sine 47 mandater var langt unna et flertall. Anders Magnus fra Nettavisen stiller spørsmål ved om FrP faktisk ønsket en borgerlig regjering, og spår at Listhaug og partiet er styrket for fremtidige valgkamper, til tross for at advarslene mot henne neppe hadde dette som hensikt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!