Nyhetssaker
NRK nyheter: Nytt Pac-Man-spill: Shadow Labyrinth er mørk Metroidvania-vri
Artikkel

Nytt Pac-Man-spill: Shadow Labyrinth er mørk Metroidvania-vri

Det nye spillet «Shadow Labyrinth» gjenoppfinner Pac-Man-universet som et mørkt Metroidvania-spill. Selv om det hylles som en herlig retrofeiring, stiller det høye krav til spilleren med frustrerende lange avstander mellom lagringspunkter.

7 dager siden siste oppdatering

2 min lesetid

NRK logo

Kort oppsummert

  • «Shadow Labyrinth» er en Metroidvania-gjenoppfinnelse av Pac-Man, hvor spilleren kontrollerer Swordsman No. 8 og den svevende kulen Puck.

Sammendrag

Det nye spillet «Shadow Labyrinth» er en gjenoppfinnelse av Pac-Man-universet, presentert som et «Metroidvania»-spill. Spilleren kontrollerer figuren Swordsman No. 8, som blir guidet gjennom en stor labyrint av en svevende kule kalt Puck, spillets versjon av Pac-Man.

Puck gir mulighet til å spise beseirede bosser for å motta deres evner, og lar spilleren også spille som Puck i rette linjer, noe som minner mest om det originale Pac-Man. Spillet henter inspirasjon fra retro-spill som «Castlevania» og treffer essensen av sjangeren med sitt kampsystem, utseende og musikk. Historien avsløres gradvis, noe som bidrar til mystikken.

Kampsystemet er enkelt å forstå, basert på mønstergjenkjenning. Imidlertid kritiseres spillet for å ha for få lagringspunkter og begrensede helbredelsesmuligheter, noe som gjør det frustrerende og tidkrevende. Til tross for dette, beskrives «Shadow Labyrinth» som et friskt pust og et fint tilskudd til Metroidvania-sjangeren med sin mørkere vri på Pac-Man.

Kontekst

Bakgrunn

Spillet henter inspirasjon fra Metroidvania-sjangeren, med «Castlevania» som en av dens «gudfedre». Anmelderen har et fjernt minne om å ha prøvd «Castlevania» som barn.

Perspektiver

  • Anmelderen mener «Shadow Labyrinth» er en herlig retrofeiring, men stiller for høye krav til spilleren.

  • Anmelderen fremhever at spillet treffer spikeren på hodet når det gjelder å fange essensen av Metroidvania-sjangeren med kamp, utseende og musikk.

  • Anmelderen liker at spillets bakgrunnshistorie og verden avsløres gradvis, noe som skaper mystikk.

  • Anmelderen finner kampsystemet upåklagelig og enkelt å forstå, likt FromSoftware-spill.

  • Anmelderen opplever at for lange avstander mellom lagringspunkter, kombinert med lite liv og få helbredelsesmuligheter, gjør spillet frustrerende og tidkrevende.