Eurovision Song Contest har lansert en ny logo som erstatter den 20 år gamle versjonen, i forkant av konkurransens 70-årsjubileum i 2026. Den nye logoen skal ifølge Eurovision markere 70 år i ekte Eurovision-stil og er en del av en fornyelse som hedrer fortiden, feirer nåtiden og ser mot fremtiden. EBU-direktør Martin Green beskriver den som dristig, leken og full av hjerte.
Nyheten har imidlertid møtt kraftige negative reaksjoner fra fansen på sosiale medier som X og Instagram. Flere beskriver den som «grusom» og «helt krise», mens andre mener den ser ut som den er laget av kunstig intelligens og ber om at den gamle logoen gjeninnføres. En kommentar på Instagram med over 2000 likerklikk krever «Bytt tilbake!
Dette er ikke Disney Channel». Green varsler at flere overraskelser og detaljer om den nye merkevareidentiteten vil komme i månedene frem mot Eurovision Song Contest 2026. Denne endringen er viktig fordi den viser hvordan selv etablerte merkevarer møter motstand når de endrer visuelle identiteter som fansen har et sterkt forhold til.