Ski-VM i Trondheim har etablert et næringslivsnettverk kalt SPOR, inspirert av svenske Beyond Skiing Foundation, for å sikre varige verdier etter mesterskapet. Nettverket samler 200 bedrifter fra ulike bransjer og skal fungere som en møteplass for å utvikle regionen.
Bedrifter som Equinor og NAV Trøndelag deltar for å styrke samarbeid og rekruttering.
Skipresidenten understreker viktigheten av samarbeidet mellom næringsliv og toppidrett, og poengterer at nettverket må følges opp etter mesterskapet for å sikre langsiktig effekt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Entelios har inngått en avtale med Norges Skiforbund Langrenn som ny samarbeidspartner for både herre- og damelandslaget. Avtalen annonseres like før ski-VM i Trondheim. Selskapet ønsker å bidra med energi inn mot mesterskapet på hjemmebane. Dette skjer etter at Equinor og Sparebank1 tidligere har trukket seg som sponsorer. Skiforbundet Langrenn fremhever at de deler verdier som bærekraft, langsiktighet og prestasjonskultur med Entelios, og ser frem til et godt samarbeid.
2 måneder siden
Norsk langrenn har sikret seg en ny sponsoravtale med energiselskapet Å Entelios før VM i Trondheim. Avtalen strekker seg ut OL-sesongen og er verdt en millionsum. Dette gir verdifull økonomisk støtte etter nedleggelsen av rekrutt- og juniorlandslagene. Skiforbundet har også forlenget flere eksisterende sponsoravtaler. Til tross for medieomtale om en potensiell sponsorkrise, uttrykker langrennssjefen optimisme og understreker at de jobber aktivt med å sikre en ny hovedsponsor. Hun mener norsk langrenn står sterkt med engasjerte utøvere og et kommende VM på hjemmebane.
1 måned siden
E24-podden undersøker Holmenkollstafetten som en viktig arena for status i næringslivet. EY, med flere seire i bedriftsklassen, deler sine erfaringer sammen med treningsveileder Andreas Grøgaard. Samtalen berører motivasjonen for bedrifters deltakelse, inkludert folkehelse, mindre sykefravær og konkurranse. Podkasten gir også råd om hvordan man kan sette sammen et vinnerlag.
3 måneder siden
NRK har blitt utmanøvrert i kampen om de største internasjonale skirettighetene, som fra 2026/27-sesongen går til Viaplay og TV 2. NRK beholder rettighetene til enkelte arrangementer, og deler rettigheter med TV 2 for renn i Norge og skiskyting internasjonalt. NRK prioriterer store mesterskap som VM i Trondheim og OL i 2026. En medieekspert mener NRK må finne nye strategier for å konkurrere, da Viaplay nå ser ut til å velge sine samarbeidspartnere. NRK påpeker at sportsrettigheter er dyre og at de må prioritere, men at de fortsatt satser stort på vinteridrett. De samarbeider med flere aktører for å sikre relevant innhold.
3 måneder siden
NRK har inngått en fireårig avtale med Norges Skiforbund som gir dem rettighetene til å sende alle skirenn i Norge frem til april 2030. Avtalen omfatter verdenscuprenn i langrenn, hopp og alpint, samt den nasjonale langrennsåpningen på Beitostølen og NM-øvelser. NRKs sportsredaktør understreker viktigheten av avtalen for både NRK og norsk skisport, og ser frem til å produsere sendinger fra store mesterskap som VM i Trondheim i 2025 og vinter-OL i Frankrike i 2030. Skipresident Tove Moe Dyrhaug er også fornøyd med å ha sikret det gode samarbeidet med NRK i årene som kommer.
2 måneder siden
Svenske langrennsløpere og ledere reagerer på de økonomiske problemene i norsk langrenn, inkludert nedleggelse av rekruttlandslag og tap av sponsorer. De forstår ikke hvorfor Norge, med sin sterke langrennstradisjon og økonomiske ressurser, sliter med å sikre finansiering, mens Sverige opplever suksess. Skiforbundet svarer med å fokusere på å styrke Team Elon-lagene og forsikrer om at de jobber aktivt for å sikre ny hovedsponsor og videre utvikling av sporten.
3 måneder siden
TV 2 og Viaplay har inngått et omfattende samarbeid om sportsrettigheter som strekker seg frem til 2031. Avtalen innebærer at de to aktørene skal dele rettighetene til en rekke store idrettsbegivenheter. Dette inkluderer verdenscupen i langrenn, alpint, kombinert og hopp fra sesongen 2026/2027, samt VM og EM i håndball fra 2026. I tillegg omfatter samarbeidet håndballens Champions League og Europa League, samt den engelske FA-cupen i fotball denne våren. Viaplay Norge-sjef Kenneth Andresen uttaler at samarbeidet sikrer rettighetene til vintersporten i overskuelig fremtid.
2 måneder siden
Artikkelen uttrykker optimisme rundt ski-VM i Trondheim, som arrangørene håper vil revitalisere skisporten og skape en folkefest. Med 200 000 solgte billetter markerer arrangementet en milepæl. Trondheim har fokusert på likestilling, inkludering av paraidrett og bærekraft. Arrangementet involverer Trondheim sentrum med gratiskonserter og medaljeseremonier. Transportutfordringer er nevnt, men arrangørene håper VM vil engasjere både fans og et bredere publikum. Sammen med OL i Italia, kan dette gi skisporten et etterlengtet løft.
2 måneder siden
Emil Iversen blir TV-ekspert for TV 2 under ski-VM i Granåsen, og erstatter Petter Northug på skistadion. Iversen skal bidra med ekspertanalyser og innsikt i det som skjer i løypene. Han ser frem til å formidle nyansene og gi seerne en utvidet forståelse av hva som foregår, spesielt fra utøvernes perspektiv. TV 2 satser stort på VM med sendinger fra Trondheim, inkludert «God morgen Norge» og «VM-showet – live fra Trondheim». Iversen vil jobbe sammen med Marius Skjelbæk, Ole Kristian Stoltenberg og Petter Skinstad.
4 måneder siden
Bjørn Gulden, CEO i Adidas, uttrykker bekymring over utviklingen i norsk idretts sponsormarked, der flere idretter opplever sponsorflukt. Han mener norsk næringsliv bør se verdien av å støtte idrett, og fremhever viktigheten av sport for Norge. Samtidig inngår Norges Friidrettsforbund en åtteårig sponsoravtale med Adidas, noe generalsekretær Kjetil Hildeskor ser som en anerkjennelse av norsk friidrett. Hildeskor bekrefter at det er vanskeligere å finne sponsorer nå enn tidligere, og at markedet er mer polarisert. Friidrettsforbundet jobber med å erstatte Gjensidige som hovedsponsor.
1 måned siden
Molde FK Kvinner og AaFK Fortuna har inngått sponsoravtaler med Sparebanken Møre verdt totalt 70 millioner kroner over fem år. Avtalen, som gir klubbene syv millioner kroner hver årlig, beskrives som en «game changer» for kvinnefotballen og vil bidra til økt profesjonalisering. Målet er å bygge to bærekraftige klubber i Toppserien innen 2029 og styrke jentefotballen i regionen. For Molde FK Kvinner, som nylig rykket opp til førstedivisjon, representerer avtalen en enorm mulighet til å utvikle klubben videre.
3 måneder siden
Trondheim forbereder seg på ski-VM i nordiske grener, som arrangeres fra 26. februar til 9. mars. Dette er første gang siden 1997 at byen er vertskap for mesterskapet. Hotellene i byen opplever stor pågang, og flere er allerede fullbooket. Britannia Hotel forventer stor aktivitet med afterski og live-sendinger, mens Scandic Lerkendal er reservert for utøvere og støtteapparat. Hotellene forbereder seg på økt bemanning og fulle hus, og ser frem til å vise frem byen og regionen. De første reservasjonene ble gjort for flere år siden, og reiselivet er samlet om å gjøre arrangementet vellykket.
2 måneder siden
Skiforbundet har forlenget sin samarbeidsavtale med Craft, en leverandør av klær og utstyr, frem til 2030. Avtalen er verdt et tresifret millionbeløp og gir ifølge forbundet stabilitet i en tid preget av økonomiske utfordringer. Signeringen kommer etter at Skiforbundet nylig besluttet å legge ned junior- og rekruttlandslagene i langrenn på grunn av mangel på midler. Tidligere har også store sponsorer som Equinor og Sparebank1 trukket seg.
1 måned siden
Ole Robert Reitan forsvarer familiens investering i Johannes Høsflot Klæbo under ski-VM i Trondheim, og understreker at det handler om stolthet, identitet og samhold, ikke bare økonomisk vinning. Reitan knytter Klæbo til familiens historie og engasjement for lokalsamfunnet. Han ser folkefesten som et viktig bidrag til å utvikle Trondheim videre, men erkjenner at ikke alt har gått etter planen under mesterskapet, med skuffende salgstall for matboder og nedgang i total pengebruk. Reitan åpner for å støtte et fremtidig OL i Trondheim.
3 måneder siden
NRK har inngått en avtale som sikrer dem rettighetene til å vise alle skirenn i Norge i fire år, fra 2026 til 2030. Dette inkluderer både verdenscuprenn og NM-øvelser. Sportsredaktør i NRK, Espen Olsen Langfeldt, uttaler at avtalen er viktig for både NRK og norsk skisport. Han ser frem til å produsere spektakulære bilder fra de tradisjonsrike vinteridrettene. Avtalen gir NRK muligheten til å være til stede fra VM i Trondheim i 2025 og helt frem til vinter-OL i Frankrike i 2030.