
Glimt-planer for ny stadion møter skepsis: «Feiler spektakulært»
17 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
17 timer siden siste oppdatering
4 min lesetid
Bodø/Glimt har vedtatt å bygge en ny stadion til 1,2 milliarder kroner, basert på en finansieringsplan som forutsetter 25 år med europaspill og høye tilskuertall. Denne ambisiøse strategien vekker sterk skepsis blant finanseksperter og fotballkommentatorer, som advarer mot betydelig risiko.
Bodø/Glimt har besluttet å investere 1,2 milliarder kroner i en ny stadion, med en finansieringsplan som krever vedvarende sportslig suksess og høy publikumsoppslutning over 25 år. Klubben budsjetterer med minst fjerdeplass i Eliteserien og deltakelse i Europa hvert år fra 2027 til 2051, samt et gjennomsnittlig tilskuertall på 9000 de første tre årene, deretter 8000. Denne strategien, som delvis bygger på usikrede inntekter som folkefinansiering og salg av stadionnavn, møter betydelig kritikk. Investeringsdirektør Robert Næss fra Nordea advarer om stor risiko, spesielt ved et eventuelt trenerbytte eller sportslig nedgang.
NRK-ekspert Carl-Erik Torp kaller målene «ekstremt urealistiske» og sammenligner det med Norge som vinner VM. Supporterprofil Trym Hogner fra podkasten «Harde Mottak» mener interessen vil normaliseres og at byen ikke er stor nok for slike tall. Trener Kjetil Knutsen avviser å kommentere finansieringsplanen dagen før en Mesterliga-kamp, men understreker viktigheten av en ny stadion for å konkurrere nasjonalt og internasjonalt. Daglig leder Frode Thomassen bekrefter at klubben er rigget for Europa og kan tilpasse seg.
Stopper Jostein Gundersen uttrykker tillit til ledelsens regnskapskontroll. For å realisere prosjektet må Sparebank 1 Nord-Norge godkjenne et byggelån på 205,8 millioner kroner. Styret har identifisert inntekter fra Europa-spill, prestasjonsrettede inntekter og spillersalg som mulige tiltak hvis finansieringsplanen ikke lykkes. Denne satsingen er avgjørende for Glimts fremtidige posisjon i norsk og internasjonal fotball, men den høye risikoen skaper debatt om bærekraften.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!