Gartnerforbundet reagerer sterkt på Byggmax' salg av juletrær til 130 kroner, og kaller det dumpingpriser som kan skade norsk juletreproduksjon. De hevder at norske trær, som tar mange år å dyrke, burde koste 600-900 kroner.
Antallet norske juletreprodusenter har sunket drastisk de siste årene. Byggmax avviser kritikken og forklarer de lave prisene med store innkjøp.
Gartnerforbundet oppfordrer forbrukere til å kjøpe norske trær for å støtte bransjen og velge ekte trær fremfor importerte eller plasttrær.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Byggmax har annonsert at de vil selge juletrær til under 130 kroner, noe som har skapt bekymring hos Norsk gartnerforbund og juletreprodusenter. De mener dette er prisdumping som skader norsk juletreproduksjon. Juletreprodusent Karl Henrik Hals påpeker at han ikke kan konkurrere med slike priser og at det kan gå ut over kvaliteten. Byggmax på sin side avviser kritikken og viser til at importen av juletrær har gått ned. De mener også at de tilbyr et rimeligere alternativ for de som ikke har råd til dyrere trær.
4 måneder siden
Artikkelen diskuterer valget mellom ekte og uekte juletrær, og fremhever ulike hensyn som allergi, miljø og tradisjon. Norsk Juletre argumenterer for ekte trær, som de mener er bedre for miljøet og norsk næringsliv, og en viktig del av juletradisjonen. De kritiserer plasttrær for å være miljøskadelige og uten helsefordeler. Norges astma- og allergiforbund (NAAF) påpeker at noen reagerer allergisk på ekte trær, men at det finnes tiltak for å redusere reaksjoner. Artikkelen avkrefter også at småkryp i juletrær utgjør en helserisiko. Kunstige trær presenteres som et godt alternativ for allergikere.
4 måneder siden
Flere norske butikkjeder selger juleøl til under halv pris, noe Helsedirektoratet kritiserer. Divisjonsdirektør Linda Granlund uttaler at selv om dette ikke er ulovlig, er det uheldig for folkehelsen og oppfordrer heller til priskutt på sunne produkter. Generalsekretær Inger Lise Hansen i Actis deler bekymringen og peker på at lave priser kan føre til økt alkoholforbruk, noe som kan forverre situasjonen for barn i utsatte hjem. Lavpriskjedene forsvarer seg ved å vise til at de også har redusert prisene på alkoholfri øl.
4 måneder siden
Artikkelen diskuterer miljøpåvirkningen av ekte og falske juletrær. Ekte trær har lavere karbonutslipp ved produksjon, men kan slippe ut metan ved feil avhending. Plasttrær har et høyt karbonavtrykk og må brukes i mange år for å bli mer miljøvennlige. I tillegg inneholder de hormonforstyrrende stoffer. Miljøorganisasjoner anbefaler økologiske, norske trær og korrekt avhending for å minimere miljøskade. Det understrekes også at små trær er bedre enn store, uansett type.
4 måneder siden
Priskrig på juleøl har oppstått blant norske lavpriskjeder som Rema 1000, Coop Extra og Kiwi, med priser på henholdsvis 25 og 26,9 kroner for en halvliter Ringnes juleøl. Helsedirektoratet og Blå Kors har uttrykt bekymring over dette, da de mener prisreduksjoner på alkohol kan bidra til økt forbruk og går imot prinsippene i norsk alkoholpolitikk. Helsedirektoratet oppfordrer heller til prisreduksjoner på sunne produkter. Samtidig påpeker lavpriskjedene at de også har redusert prisene på alkoholfri øl før jul.
3 måneder siden
Vedprisene har falt betydelig, noe som har ført til en debatt om kvaliteten på veden. Lokale vedprodusenter er skeptiske til de lave prisene og hevder at kvaliteten er dårligere. Coop avviser kritikken og sier at deres ved holder høy standard. De forklarer prisfallet med bedre innkjøpsbetingelser. Salget av ved har endret seg, med mer salg før jul og mindre etter jul sammenlignet med i fjor. Coop vil ikke kommentere fremtidige priser, men lover å tilby billigst mulig ved.
4 måneder siden
Priskrigen på juleøl mellom dagligvarekjeder som Extra, Rema 1000, Kiwi og Oda har ført til at prisen på en halvliter juleøl er redusert til under 20 kroner flere steder. KrFs nestleder Ida Lindtveit Røse kritiserer dette som uansvarlig og mener det kan bidra til økt alkoholforbruk i julen, noe som kan ramme barn i familier med alkoholproblemer. Dagligvarekjedene forsvarer seg med at prisreduksjonene skyldes hard konkurranse og understreker at de følger regelverket for markedsføring av alkohol. Samtidig fremhever de økte rabatter på alkoholfrie alternativer, som har opplevd en betydelig salgsøkning.
4 måneder siden
KrF kritiserer dagligvarebutikkene for priskrig på juleøl, der priser har falt ned mot 18,60 kroner per halvliter. De mener dette er uansvarlig og ikke tar hensyn til barn. Unge Høyre forsvarer priskrigen, og mener det er positivt for folk med stram økonomi. De mener også at butikkene må få lov til å sette ned prisene på øl, på lik linje med andre varer. Rødt-politiker Mímir Kristjánsson, kjent som en ølhund, advarer også mot priskrigen. Han mener at alkohol bør koste litt, og at butikkene bruker priskrigen for å lokke kunder til å kjøpe andre varer.
2 dager siden
Den nettbaserte matbutikken Oda selger 17. mai-flagg for én krone. Dette møter kritikk fra en gjenbruksprofil som kaller det et «skittent triks».
4 måneder siden
Artikkelen omhandler dagligvarekjedenes priskrig på julemat, der ekstremt lave priser, som 2,70 kr for en kilo pepperkakedeig, er et resultat av konkurranse og kundenes betalingsvilje. Kjedene bruker lokketilbud og kampanjepriser for å tiltrekke kunder, men dette kan føre til en nedgang i respekt for maten og matprodusentene, samt økt matsvinn. Artikkelen hevder at matprisene ikke har steget like mye som lønningene, og at vi er på vei ut av dyrtiden.
4 måneder siden
Dagligvarekjeder som Rema 1000 har senket prisene på julevarer til rekordlave nivåer, med pepperkakedeig til 2,70 kroner som et eksempel. Dette har skapt debatt om hvordan prispress påvirker matens verdi og matsvinn. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender mener slike priser gir et skjevt bilde av matens verdi og bidrar til økt matsvinn. Samtidig forklarer markedsføringsekspert Trond Blindheim at lave priser er en strategi for å tiltrekke kunder til butikkene. Regjeringen har sendt en ny matsvinnlov ut på høring, som blant annet vil pålegge matbransjen å donere overskuddsmat og redusere datovarer. Rema 1000 hevder de allerede jobber aktivt med å redusere matsvinn.
4 måneder siden
En priskrig på julegrøt har ført til stor etterspørsel og leveranseproblemer for Tine-meieriet på Tretten. Meieriet produserer 70 tonn grøt daglig, men sliter med å holde tritt med etterspørselen som følge av at butikker selger ferdiggrøt til svært lave priser. Ansatte ved meieriet og representanter for bondelaget kritiserer priskrigen og mener den er respektløs overfor produktet og verdikjeden. Kiwi på sin side hevder at de tar regningen for de lave prisene og at leverandørene får betalt, og at deres hovedfokus er å gi kundene billigere julemat.
19 dager siden
«Airfryer-Trude» reagerer på høye priser og redusert størrelse på grønnsaker i butikkene, og krever kilopris i stedet for stykkpris. Hun mener butikker og grossister tjener på dette, mens forbrukerne betaler mer for mindre. Dagligvarekjedene forklarer at deres prising baserer seg på bransjestandarder, værforhold og valutakurser. Forbrukerrådet støtter kravet om kilopris, da det vil gjøre det enklere for forbrukerne å sammenligne priser og sikre at de betaler for det de får.
28 dager siden
Artikkelen tilbakeviser påstander om at norske poteter er av dårlig kvalitet, og at import er nødvendig. Den hevder at importører overdriver problemene med norske poteter for å øke egen fortjeneste, og at toll på importerte poteter ikke har ført til høyere priser. Videre kritiseres butikkenes fokus på utseende, som fører til at fullgode poteter kastes. Artikkelen konkluderer med at det er nok av gode, norske poteter, og at forbrukerne ikke trenger å bekymre seg.
3 måneder siden
Nevzat Arikan, en utelivstopp i Oslo, er sterkt kritisk til de økte prisene for uteservering på Grünerløkka. Han mener prisene er for høye, forskjellsbehandler næringen og truer med juridisk kamp. Bydelsleder Geir Jensen (MDG) erkjenner at prisene er høye, men forklarer økningen med at de ikke har justert prisene i takt med inflasjonen tidligere. Arikan hevder at de høye prisene tvinger ham til å redusere uteserveringen og bidrar til å «drepe næringen». Oslo Handelsstands Forening støtter kritikken og viser til en serveringsbransje i krise, med nedgang i kortbruk og flere konkurser, og tror på et kommende priskutt.