NRK viste alkoholreklame under Eurovision: Lover opprydding
NRK viste en logo for en alkoholholdig drikk under sendingen av den første semifinalen i Eurovision. Statskanalen erkjenner at dette var uheldig og lover nå å iverksette tiltak for å fjerne logoen fra fremtidige sendinger.
Kort oppsummert
- NRK viste en logo for Baileys i to sekunder under rulleteksten på slutten av Eurovision-sendingen.
Under sendingen av den første semifinalen i Eurovision 13. mai viste NRK en logo for den alkoholholdige drikken Baileys. Logoen var synlig i to sekunder på slutten av sendingen, delt med rulletekst og Jørgen Olsens sang. NRKs prosjektleder, Mads Tørklep, bekrefter overfor VG at dette var uheldig og ikke ønskelig.
NRK vil nå iverksette tekniske tiltak for å fjerne logoen fra fremtidige sendinger. Ifølge norsk alkoholloven § 9-2 er det forbudt å reklamere for alkoholholdig drikk. NRK har ikke mottatt klager, men er kjent med at problemstillingen har vært løftet av andre land tidligere.
NRK vil informere EBU om sin tilnærming. Eurovision-produksjonene mottas fra eksterne leverandører. Under samme sending ble det klart at Norge og Kyle Alessandro kvalifiserte seg til finalen.
Mads Tørklep
Jørgen Olsen
Kyle Alessandro
NRK
VG
EBU